عصر رسانه

رسانه محرم

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۲ ب.ظ

در یک مترو نوشته از یک دانشمند مسیحی نقل کرده بود که حسین(ع) اگر از ما بود در هر جایی برایش علمی به پا و به نام او تبلیغ مسیحیت میکردیم!

در حقیقت صحبت این دانشمند مسیحی گواه ظرفیت رسانه ای قیام سیدالشهدا (علیه السلام) برای تبلیغ شعائر اسلامی است که امروز پس از 1400 سال هنوز به قوت خود باقی است.

نکته قابل تامل این است در هر دوره ای برپایی عزای محرم با ظرفیتهای رسانه ای آن دوران بوده است. مثلا در ایران با توجه به سبقه سووشون، تعزیه باب شده است و یا پرده خوانی رواج داشته است.

امروز که رسانه های نوین و تعاملی به میدان آمده اند چگونه میتوان بین رسانه های نوین و سنتی تقریب انجام داد تا نتیجه حاصل بهتر شود؟

چند سال پیش یک خبرگزاری(فکر میکنم نسیم!) به صورت آنلاین سخنرانی یکی از وعاظ مطرح تهران(پناهیان) را در هیئتی که به دلیل دیر برگزار کردن و در همچنین جذاب بودن موضوع سخنرانی عده ای از مخاطبان خود را از دست میداد، پخش کرد.

انتشار قسمتی از کتاب آه توسط کاربران فضای مجازی در سال گذشته به طور روزانه اقدام قابل توجهی از دیدگاه من به عنوان یک مخاطب عام بود.

تصویرسازی روضه‌ها، انتشار سخنرانی های قدیم و جدید بزرگان(همچون حاج آقا مجتبی)، خلاصه سازی محتواهای موجود جهت استفاده کاربر اینترنتی در مدت زمان کوتاه، انتشار محتوای آماده برای هیات ها، انتشار سریع مداحی های با مفاهیم مناسب که در سال جاری تولید شده است،  از جمله اقداماتی است من به عنوان یک مشاهده کننده در چند سال اخیر دیده ام.

قطعا وقتی قشر جوان جامعه فرصت بسیار زیاد خود را در فضای اینترنت به عنوان کاربر می‌گذراند، پس باید به تناسب رفتار وی قالب عزای حسینی نیز تنوع بیشتری پیدا کند. و این فرصت به عهده تک تک ماست تا در این امر شریک باشیم.

شاید در گذشته شستن استکانهای هیات ثواب بسیاری داشت(که به علت سلطه ظروف یکبار مصرف از آن خبری نیست) ولی الان هم فعالیت برای محرم و قیام عاشورا در فضای مجازی ثوابی کمتر از آن ندارد.

تصویرسازی عاشورا

تصویر بالا از http://miladpasandideh.blog.ir است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۳
عصر رسانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی